Mijn keuze voor de Honda Africa Twin is eigenlijk simpel: Ik had 'm toch! Ik heb natuurlijk wel uitgezocht wat de problemen zijn die andere Africa Twin rijders hebben gehad. Er zijn meerdere motorreizigers die het op een AT gedaan hebben en die informatie was voor mij zeer bruikbaar.

De volgende zaken zijn anders dan origineel:

  • Voor- en achtervering van WP
  • Conisch balhoofdlager
  • K&N luchtfilter
  • Middenbok Hepco & Becker( wel de pootjes afgeslepen, die rij je namelijk aan de grond)
  • Alu koffers van Hepco & Becker
  • Onderdruk benzinepomp van Mikuni
  • RVS valbeugel
  • Koplampbeschermer Touratech

Motor
V-twin; blokhoek 52 graden; 4-takt; watergekoeld; kruktappen onder 76 graden; OHC met drie tuimelaars, drie kleppen per cilinder; twee bougies per cilinder; wet-sump smering met vloeistofgekoelde oliekoeler; twee-in-een uitlaatsysteem.
Cilinderinhoud 742cc (1990)
Maximaal vermogen 46 kW of 62 pk bij 7500 tpm
Maximum koppel 62,8 Nm bij 6000 tpm
Electrisch systeem
kontaktpuntloze elektronische dubbele CD-I; 12Vdc; 12V/12Ah akku; AC-dynamo; elektrische starter; dubbele koplamp; elektrische beveiliging op zij-standaard
Transmissie
primair door tandwielen; meervoudige natte platenkoppeling; kabelbediend; klauwengeschakelde vijfversnellingbak
Eindoverbrenging O-ring ketting
Frame semi-dubbel-wiegframe
Vering
voor: telescoopvork met luchthulpvering; diameter vorkpoten 41mm; veerweg 220 mm
achter: aluminium swing-arm en centraal geplaatste mono-schokbreker, Pro-Link veersysteem, veerweg 214 mm; ingaande demoing en veervoorspanning instelbaar
Remmen
voor: dubbele schijf met dubbelzuiger-remklauw, schijfdiameter 276 mm
achter: enkele schijf, schijfdiameter 256 mm
Banden voor: 90/90-21, spaakwiel, binnenband
achter: 140/80-17; spaakwiel, binnenband
Wielbasis 1560 mm
Lengte 2315 mm
Breedte 910 mm
Hoogte 1430 mm
Grondspeling 200 mm
Gewicht 203 kg
Benzine ongelood, octaangetal 91 of hoger
Tankinhoud 23 liter
top